لوگو طاقچه
۱۰۰ کتاب برتر گاردین

معرفی صد کتاب برتر جهان به انتخاب مجله‌ی گاردین

162,810 بازدید

تاکنون فهرست‌های زیادی به‌عنوان برترین رمان‌های جهان منتشر شده‌اند؛ “صد رمانی که باید قبل از مرگ خواند”، “صد رمان عاشقانه” و…. اما چقدر در مرحله‌ی خرید می‌توان روی این فهرست‌ها حساب کرد و اصلاً آیا این‌ها آثار مهم ادبیات انگلیسی زبان هستند؟ باید توجه داشت که فهرست مورد نظر معتبر باشد و کارشناسان و منتقدان و نویسندگان خبره‌ای آن را تهیه کرده باشند. در یادداشت قبلی، ۱۰۰ رمان برتر جهان به انتخاب مجله‌ی تایم را معرفی کردیم. در این یادداشت به سراغ انتخاب‌های مجله‌ی گاردین رفته‌ایم. فهرست ۱۰۰ کتاب برتر مجله‌ی گاردین که پیش از این در سال ۲۰۰۳ منتشر شده بود و از مهم‌ترین فهرست‌های کتاب‌های برتر به شمار می‌رود؛ در سال ۲۰۱۵ مورد تجدید نظر قرار گرفت. نسخه‌ی جدید تغییرات کم ولی مهمی داشته است.

رابرت مک‌کرام نویسنده و داور مجله‌ی گاردین به مدت دو سال مشغول تهیه‌ی فهرست جدید بوده. او آثار سال‌های ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ میلادی را مورد بررسی قرار داده و در مصاحبه‌ای گفته که تا آخرین لحظه نسبت به انتخاب برخی کتاب‌ها و حذف برخی دیگر شک داشته است. همین نشان‌دهنده‌ی‌ دقت نظر و وسواس در انتخاب این فهرست کم‌نظیر است. تعدادی از این کتاب‌ها در فهرست صد کتاب برتر به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار داشتند و تعدادی جوایز معتبری را به‌دست آورده‌اند. اما کتاب‌های کمتر شناخته شده هم در نظر گرفته‌ شده‌اند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کتاب‌هایی که نمی‌شود زمین گذاشت» را هم بخوانید.

دراکولا

دراکولا

نویسنده: برام استوکر

مترجم: محمود گودرزی

نشر برج

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان ترسناک دراکولا، معرفی دراکولای خون‌آشام، و تلاش او برای سفر از ترانسیلوانیا به انگلستان، به‌منظور پیدا کردن خون تازه است. داستان مبارزه‌ی گروه کوچکی از زنان و مردان به رهبری پروفسور ون هلسینگ.

سیر و سلوک زائر اثر جان بانی‌ین

شرح حال روحی عارفی است که خود را در برابر خداوند بنده‌ای شرمسار و گناهکار می‌داند و در اندیشه‌ی چاره‌جویی است. جان بانی‌ین پرسش‌هایی چون “از کجا آمدن انسان”، “به کجا رفتن” و “صلاح و رستگاری” را مطرح می‌کند و با استفاده از آیات انجیل عهد عتیق و جدید به آن‌ها پاسخ می‌دهد.

رابینسون کروزو

رابینسون کروزو

نویسنده: دانیل دفو

مترجم: مجید عمیق

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

کشتی رابینسون کروزو بر اثر طوفانی سهمگین در هم می‌شکند و رابینسون به جزیره‌ایی متروک و ناشناخته می‌رسد. در این جزیره او باید برای زنده ماندن تقلا کند…

دانیل دفو، آن‌قدر ماهرانه جزیره‌ را توصیف کرده که احساس می‌کنیم، ما هم در آن گیر افتاده‌ایم.

سفرهای گالیور اثر جاناتان سوییفت

گالیور در سفر دور و درازش قدم به سرزمین‌هایی عجیب می‌گذارد؛ سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها با مردمانی ۱۵ سانتی، سرزمین براب‌دینگ‌نگ با مردمی غول‌پیکر و بعد به سرزمین هوی‌هن‌هنمز ‌که اسب‌‌هایی هوشمند در آن فرمان‌روایی می‌کنند.

جاناتان سوییفت در قالب داستانی فانتزی و سرگرم‌کننده در واقع به بررسی و نقد جامعه‌ی آن زمان انگلستان می‌پردازد. این رمان اثری چندوجهی‌ست که در حد تمثیل نمی‌ماند و راز جاودانگی آن نیز در همین است.

بخشی از کتاب صوتی سفرهای گالیور را بشنوید.

سفرهای گالیور جاناتان سوئیفت

گوینده: بهادر ابراهیمی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

گتسبی بزرگ

گتسبی بزرگ

نویسنده: اسکات فیتز جرالد

مترجم: رضا رضایی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

نیک کراوی در همسایگی فردی به نام جی گتسبی زندگی جدید خود را در غرب آغاز می‌کند. گتسبی بسیار ثروتمند است و به‌خاطر مهمانی‌های باشکوهی که در خانه‌ی اربابی‌اش واقع در لانگ آیلند، برگزار می‌کند شهره‌ی خاص و عام است. در مورد ثروت هنگفت او و این‌که این ثروت چگونه به‌دست آمده است شایعات زیادی بر سر زبان‌ها است. هیچ‌کس چیزی از گذشته‌ی او نمی‌داند.  «گتسبی بزرگ» در فهرست صد رمان برتر به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

کلاریسا اثر ساموئل ریچاردسون

طولانی‌ترین رمان موجود در ادبیات انگلیس، داستان کلاریسا یک قهرمان زن تراژیک است. او تحت فشارهای ناعادلانه‌ی خانواده‌ی تازه به دوران رسیده‌ی خود قرار دارد و مجبور است با مردی ازدواج کند که از او متنفر است. تصمیم می‌گیرد خانواده را فریب دهد و با رابرت لاولیس فرار کند. کلاریسا ناخواسته خود را اسیر رابرت شیاد می‌کند، کسی که شاید جذاب‌ترین شرور تاریخ ادبیات باشد.

تام جونز اثر هنری فیلدینگ

تام جونز، یک حماسه‌ی زندگی است؛ سرگذشت کودکی سر‌ راهی که مرد ثروتمندی به‌نام آلورتی، او را تحت حمایت و محبت خود قرار می‌دهد و از جمله ۱۰۰ کتاب برتر به انتخاب گاردین است.

تریسترام شندی اثر لارنس استرن

با وجود این که نام کامل این کتاب «زندگی و عقاید آقای تریسترام شندی» است، در آن همه چیز یافت می‌شود به جز زندگی و عقاید آقای تریسترام شندی! راوی به‌طور پراکنده از عقاید فلسفی پدرش، وسواس مادرش برای زایمان در لندن، کشیش و عمو توبی می‌گوید و مهم‌تر از همه، خواننده را مورد خطاب قرار می‌دهد و از سخت بودن نوشتن شکایت می‌کند!

اما

اما

نویسنده: جین آستن

مترجم: آرمانوش باباخانیانس

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

اما وودهاوس، دختر جوان، ثروتمند و زیبا است که مادر خود را در کودکی از دست داده و خانم خانه شده است. داستان با نگاهی به اوضاع و شرایط اجتماعی قرن نوزدهم، خیال‌پردازی‌های اما را شرح می‌دهد. او که خود قصد ازدواج ندارد، همه‌ی اطرافیانش را درگیر روابط عاشقانه می‌انگارد و علاقه دارد آن‌ها را به هم برساند.

فرانکنشتاین

فرانکنشتاین

نویسنده: مری شلی

مترجم: محسن سلیمانی

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

فرانکشتاین دانشمند جوان و جاه‌طلبی است که با استفاده از کنار هم قرار دادن تکه‌های بدن مردگان و اِعمال نیروی الکتریکی، جانوری زنده به شکل یک انسان و با ابعادی بزرگ می‌سازد. موجودی با صورتی مخوف و ترسناک که بر همه جای بدنش رد بخیه‌های ناشی از دوختن به چشم می‌خورد. هیولایی که که خالقش نیز نمی‌تواند آن را کنترل کند.

نایتمر اَبِی اثر توماس لاو پیکاک

توماس لاو پیکاک شاعر و رمان‌نویس اهل بریتانیا بود. پیکاک در رمان‌های طنزآمیزی که نوشت، تفکرات فلسفی دورانش را به انتقاد گرفت. نایت‌مر اَبِی رمانی هجوآمیز و رمانتیک است که معمولاً جای خود را در میان بهترین رمان‌های جهان باز می‌کند.

روایت آرتور گوردون پیم نانتاکت اثر ادگار آلن‌پو

بعد از لارنس استرن خالق «تریسترام شندی»، اولین کسی که پا را از حد و اندازه‌ی تخیل معمول و کلاسیک بیرون گذاشت، بی‏تردید ادگار آلن‏‌پو بود. روایت آرتور گوردون پیم نانتاکت داستانِ انسانی تنها و بی‌کس و کار است که احساساتش از دنیای اطراف لطمه دیده و برای تسلی خود و روابط پیرامون خود دست به سفری نامعلوم می‏زند. سفری به آن سوی مرزهای جهان واقعی و شناخته‏ شده که بیان‌گر تلاطم روحی و کمال‏‌طلبی روانی‌‏اش است.

سیبِل اثر بنجامین دزرائیلی

سیبل یا دو ملت داستان عشق چارلز اگرمونت به سیبل جرارد جوان است. در این میان توصیف زندگیِ روزمره‌ی کارگران و طبقه‌ی متوسطی که بار صنایع و اقتصاد بریتانیا را به دوش می‌کشند، جریان دارد.

جین ایر

جین ایر

نویسنده: شارلوت برونته

مترجم: محمدتقی بهرامی حرّان

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

این رمان برتر جهان داستان دختربچه‌ی یتیمی به نام جین است که در محیط خشک و خشن پرورشگاه بزرگ می‌شود و تنها چیزی که به یاری‌اش می‌آید؛ تحصیلات و ذهن خلاقش است. شارلوت برونته، این کتاب را در سال ۱۸۴۷ با نام مستعار کارر بل منتشر کرد.

بلندی‌های بادگیر

بلندی‌های بادگیر

نویسنده: امیلی‌جین برونته

مترجم: نگار غلام‌پور

نشر روزگار

اطلاعات بیشتر و خرید

بلندی‌های بادگیر اولین بار در سال ۱۸۴۷، یک سال قبل از مرگ نویسنده‌اش منتشر شد. داستان از زبان مسافری به اسم لاک‌وود و مستخدمان روایت می‌شود و ماجرای عشق نافرجام هیث کلیف و کاترین ارنشا است که سرانجام دو عاشق و بسیاری از اطرافیان‌شان را به نابودی می‌کشاند.

بازار خودفروشی اثر ویلیام تاکری

داستان دو دختر به نام‌های آملیا و بکی از طبقه‌ی اشرافی و تهی‌دست که درگیر ماجراهای زیادی می‌شوند. آملیا، دختر رئوف و‌ خوش‌قلبی است که بارها اسیر بدجنسی‌های بکی و همسر خیانت‌کارش می‌شود. بازار خودفروشی تقابل خوب و بد نیست بلکه انبوهی از نکته های خُرد است تا نشان دهد در دنیای بی‌روحِ مادی، آدم های درجه دهم همواره در کارند تا به درجه نهم برسند!

دیوید کاپرفیلد

دیوید کاپرفیلد

نویسنده: چارلز دیکنز

مترجم: لیلا سبحانی

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

دیوید شش ماه بعد از مرگ پدرش به دنیا می‌آید. به نوعی نحسی در زندگی این کودک پیش از تولدش شروع شده است. مشکلات زندگی مادرش را وادار می‌کند با مردی به نام موردستون ازدواج کند، مردی خشن که سرانجام دیوید را به مدرسه‌ای در بیرون شهر می‌فرستد. بعد از مدتی مادر او نیز می‌میرد و…

داغ ننگ اثر ناتانائیل هاوثورن

اولین رمان روانشناسانه‌ی آمریکایی و داستانی تاریک درباره‌ی عشق، جنایت و انتقام. هستر پرین، زنی پرشور و تندخو است که تاوان گناهش را در سکوت می‌پردازد؛ همسر بدذات هستر، راجر چیلینگورث، عطشی سیری ناپذیر برای انتقام دارد و کشیشی مورد احترام به‌نام آرتور دیمسدال برای مدتی طولانی است که از گناهی سربه مهر در رنج و عذاب است. این رمان روانشناسانه در فهرست ۱۰۰ کتاب برتر گاردین قرار دارد.

موبی دیک

موبی دیک

نویسنده: هرمان ملویل

مترجم: رضا مرتضوی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان کشتی پکوئود و ناخدای نیمه‌دیوانه‌ و اسرارآمیزش، ناخدا ایهب را روایت می‌کند که درپی انتقام از نهنگ سفیدی به نام موبی‌دیک است. داستان از زبان ملوانی به نام اشمایل (اسماعیل) نقل می‌شود که تنها بازمانده‌ی پکوئود است.

آلیس در سرزمین عجایب اثر لوئیس کارول

آلیس خرگوش سفیدی را می‌بیند و از روی کنجکاوی بچه‌گانه‌ی خود آن را دنبال می‌کند. از یک سوراخ داخل زمین عبور می‌کند و با عبور از این سوراخ به دنیای پر از شگفتی و عجایب وارد می‌شود، دنیایی که برآورده شدن هر آرزوی محالی ممکن است. دنیایی که در آن موجوداتی عجیب وجود دارند؛ هزارپایی که حرف می‌زند، توله‌سگی که به اندازه یک اسب بزرگ است و گربه‌ایی که در یک چشم به‌ هم زدن غیب شده و دوباره ظاهر می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی آلیس در سرزمین عجایب را بشنوید.

آلیس در سرزمین عجایب لوئیس کارول

گوینده: شهره روحی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ماه الماس اثر ویلکی کالینز

سرهنگ هرنکستل، الماسی را به مناسب تولد ۱۸ سالگی خواهرزاده‌اش، خانم راشل به او هدیه می‌دهد. اما فردای روز تولد، این الماس ناپدید می‌شود…

زنان کوچک

زنان کوچک

نویسنده: لوییزا می الکات

مترجم: محمدحسن حیدری

راوی گنبد کبود

اطلاعات بیشتر و خرید

مگی، جو، بتی و ایمی خواهران خانواده‌ی مارچ هستند که با مادر و مستخدم سیاه‌پوستشان در یک خانه‌ی قدیمی زندگی می‌کنند. پدر آن‌ها به دور از خانواده و در جنگ است. هر کدام از این دختران برای غلبه بر مشکلاتشان تلاش می‌کنند و در روزهای سخت، زندگی پر از عشق، امید، همبستگی و ایثار را تجربه می‌کنند؛ تجربه‌ای که باعث می‌شود خیلی زودتر بزرگ شوند.

میدل‌مارچ اثر جورج الیوت

قهرمان اصلی میدل‌مارچ دختر جوان و خیال‌پردازی است. جورج الیوت در این کتاب شش ازدواج موفق و ناموفق را بررسی می‌کند. وصف محیط شهرستان و زندگی مردم آن و عمق بینش نویسنده باعث شده است که این کتاب شاهکار الیوت به شمار آید.

راه و رسم زندگی ما اثر آنتونی ترولوپ

تنها چیزی که در رمان طنزآمیز راه و رسم زندگی ما اهمیت دارد، پول است؛ حتی عشق و ازدواج نیز از آن نشأت می‌گیرد. آگوستس ملموت، یک متخصص مالی با گذشته‌ای پر از ابهام و رازآلود است. شخصیت‌های زن کتاب با پول فروخته می‌شوند. ماری ملموت، در جریان تعیین قیمت قرار می‌گیرد و پس از پاسخ رد به بسیاری از خواستگارانش، فانتزی‌های رمانتیکش را رها کرده و نتیجه می‌گیرد: «من هرگز ازدواج نمی کنم. چه فایده‌ای دارد؟ فقط به خاطر پول است. هیچ کس به چیز دیگری اهمیت نمی‌دهد»

سرگذشت هاکلبری فین اثر مارک تواین

«هاکلبری فین» یکی از ۱۰۰ کتاب برتر جهان به انتخاب مجله گاردین است و ماجراهای پسری‌است که تلاش می‌کند برده‌ای فراری به نام جین را به آزادی برساند.

ربوده شده اثر رابرت لوییس استیونسون

«ربوده شده» داستان گذر پسر بچه‌ای به‌نام دیوید بالفور از کودکی به بزرگسالی است. او بعد از مرگ پدرش تصمیم می‌گیرد زندگی‌اش را به شیوه دلخواه خود پیش ببرد. ابتدا در دام عمویش ابِدِزِر می‌افتد و ربوده می‌شود، بعد با راهنمایی‌های مربی‌اش آلانبرک استیوارت پخته‌تر می‌شود تا جایی‌که می‌تواند از خودش محافظت کند.

سه نفر در قایق

سه نفر در قایق

نویسنده: جروم ک. جروم

مترجم: شهربانو صارمی

انتشارات روزنه

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان سه نفر و سگ همراه‌شان است که از زندگی شهری خسته شده‌اند و گمان می‌کنند انواع بیماری‌ها و مرض‌ها را دارند. مشخصه‌ی اصلی این بیماری‌ها کسالت و خستگی و تمایل نداشتن به انجام هرکاری است. آن‌ها برای رهایی از این بیماری‌ تصمیم می‌گیرند سوار بر قایقی شوند و ماجراهای طنزآمیزی برایشان پیش می‌آید.

نشانه‌ی چهار اثر آرتور کانون دویل

هم‌زمان با وجود مه متراکمی در خیابان‌های لندن، مالیخولیایی عمیق بر شرلوک هلمز چیره می‌شود. بازپرسی‌ها و تحقیقات، شامل شخصیت‌ها و اتفاقات هیجان‌انگیز زیادی چون گنجی به سرقت رفته، تبهکاری خشن با پای چوبی، سگی باوفا و رابطه‌ای عاشقانه می‌شوند.

تصویر دوریان گری

تصویر دوریان گری

نویسنده: اسکار وایلد

مترجم: ابوالحسن تهامی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان مرد جوانی خوش‌سیما است که درست در زمانی که دوستش از او نقاشی می‌کند، آرزو می‌کند جوانی‌اش جاودانه شود و هرگز پیر نشود.

‌‌

خیابان نیوگراب اثر جورج گیسینگ

جورج گیسینگ در این کتاب، جهانی کوچک از جامعه‌ی ادبی لندن در دهه‌ی ۱۸۸۰ و مطابق با تجربه‌ی شخصی خود را خلق کرده است. داستانی که مخاطب ر ا وارد دنیای تاریک و روشن رمان‌نویسی به‌نام ادوین ریردون و دوستان و آشنایانش در خیابان نیوگراب می‌کند.

نشان سرخ دلیری اثر استفن کرین

نشان سرخ دلیری نخستین رمان غیررمانتیک درباره‌ی جنگ‌های داخلی آمریکاست. هنری، شخصیت اصلی داستان، جوانی است که وقوع جنگ را نامحتمل می‌داند چون معتقد است مردم متمدن‌تر شده‌اند. اما جنگ او را در شرایطی قرار می‌دهد که با ترک افکار ذهنی و خیال‌بافانه، مصمم به ایفای نقش تاریخی و قهرمانانه‌ی خود می‌شود.

دلِ تاریکی اثر جوزف کنراد

ملوانی به اسم مارلو فرماندهی یک کشتی به‌خصوص حامل عاج را به عهده دارد. مارلو بعد از مسافرتی بسیار سخت و طاقت‌فرسا و به اتمام نرسیده عاقبت پیروز می‌شود ولی تمام مسائل را آشفته و به‌هم ریخته و اسرارآمیز پیدا می‌کند.

خواهر کاری اثر تئودور درایزر

داستان دختری هجده ساله به‌نام کارولاین میبر که از مناطق روستایی ویسکانسین به شیکاگو آمده و این زندگی جدید، او را به سفری حیرت‌انگیز از اعماق سختی‌های کار صنعتی تا قله‌های شهرت و محبوبیت می‌برد.

کیم اثر رودیارد کیپلینگ

رمان کیم برای تصویر کردن مردم، فرهنگ و ادیان و مذاهب گوناگون، مشهور است. داستان، علیه برخورد دو امپراتوری روسیه و بریتانیا در آسیای مرکزی است.

آوای وحش

آوای وحش

نویسنده: جک لندن

مترجم: بهار اشراق

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان سگ خانگی که دست روزگار باعث می‌شود از محیط خشن و بی‌رحم کلوندایک سر دربیاورد. سرنوشتی غیرطبیعی تا معصومیت و امنیت زندگی در خانه‌ی ارباب را فراموش کند و به خود واقعی‌اش، یعنی گرگی درنده میان جنگلی وحشی تبدیل گردد.

جام زرین اثر هنری جیمز

شاهزاده آمریگو شخصیت اصلی داستان است. او از نسل پیشین خاندان سلطنتی ایتالیاست که دیگر از بین رفته‌اند. قهرمان زن کتاب، مگی ورور دختر آدام ورور ثروتمند و همسر شاهزاده است. داستان درباره‌ی آگاهی مگی و تلاش‌هایش برای حفظ ازدواجش با شاهزاده است.

هادریان هفتم اثر فردریک رولف

فردریک روبف «هادریان هفتم» را با نام مستعار “بارون کورو” نوشت. هادریان هفتم می‌خواهد با تغییر کلیسا، در اوایل قرن بیستم جهان را تغییر دهد. او به دوستان خود پاداش می‌دهد و دشمنانش را می‌فریبد. اما ترور می‌شود و سلطنت کوتاه او به پایان می‌رسد.

باد در درختان بید اثر کنث گرهم

کنت گرهم از حیوانات استفاده کرده تا به زندگی انسان‌ها بپردازد. حیواناتی که رفتارهای انسانی دارند. داستان سبک خاصی دارد. منطق زمان در آن درهم ریخته است. از اتومبیل و قطار و سردابه‌های قرون وسطی هم‌زمان با هم سخن گفته می‌شود و واقعیت‌های بیرونی گاهی با خیال‌پردازی در هم می‌آمیزد.

تاریخچه‌ِ‌ی آقای پولی اثر اچ. جی. ولز

هِربرت جورج وِلز روزنامه‌نگار، جامعه‌شناس، تاریخ‌نگار و نویسنده‌ی سوسیالیست انگلیسی و خالق رمان‌های علمی تخیلی است. او در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم زندگی می‌کرده ‌است. حادثه‌ای در دوران نوجوانی، باعث شد پای او بشکند و خانه‌نشین شود. ولز برای گذراندن وقت به کتاب خواندن مشغول شد و همین شروع علاقه‌ی او به کتاب و نویسندگی بود.

زلیخا دابسون اثر ماکس بیربوم

ماکس بیربوم در سال ۱۸۷۲ در لندن متولد شد و در ۱۹۵۶ در راپالو درگذشت. تحصیلاتش را در چارتر هاوس و مترو کالج آکسفورد گذراند و به‌عنوان کاریکاتوریست، منتقد تئاتر، مقاله‌نویس و داستان‌پرداز شهرت فراوانی به‌دست آورد. «زلیخا دابسون»، «ریاکار خوشبخت» و «تاج گل کریسمس» از داستان‌های مشهور او هستند که شوخ‌طبعی و بذله‌گویی بی‌همتایش را در معرض دید می‌گذارند.

سرباز خوب اثر فورد مادوکس فورد

سرباز خوب داستان فریب است. فریبی برای عادی و خوشبخت نشان دادن خانواده. فورد مادوکس فورد به روابط پیچیده‌ی انسانی در قالب داستان زندگی دو زوج انگلیسی و آلمانی می‌پردازد. در این کتاب، راوی داستان از سبک سیال ذهن بهره می‌برد.

سی‌ونه پله اثر جان باکن

جان باکن در سی‌ونه پله، داستانی پرجنب و جوش و کلاسیک درباره‌ی ماجراجویی‌هایی با طعم تعلیق و خشونت خلق کرده است. داستان سی‌ونه پله در اصل به‌عنوان پاورقی در «مجله‌ی بلک‌وود» در سال ۱۹۱۵ چاپ می‌شد. اکتبر همان سال انتشارات «ویلیام بلک‌وود» تصمیم گرفت این پاورقی‌ها را به شکل رمان گردآوری کند. قهرمان کتاب یک افسر سازمان اطلاعات به‌نام ریچارد هنی است. ریچارد تازه از رودزیا در جنوب آفریقا به لندن آمده تا زندگی جدیدی را شروع کند اما…

«سی‌ونه پله» یکی از اولین رمان‌هایی است که در آن قهرمانِ مرد دائم در حال فرار است. این ایده بعدها به‌عنوان یکی از دستمایه‌های اصلی سینمای هالیوود مورد استفاده قرار گرفت.

رنگین‌کمان اثر دی. اچ. لارنس

رنگین‌کمان داستان خانواده‌ی برنگون، که سال‌ها است در مارش فام در بخش ناتینگهام شایرساکن هستند را در سه نسل، در دوره‌ای افزون بر شصت سال بین سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۹۰۵ که همراه با پدیدار شدن انگلستان عصر جدید است بیان می‌کند.

پیرامون اسارت بشری اثر سامرست موآم

«پیرامون اسارت بشری» سختی‌ها و رنج‌های عشقی یک‌طرفه را به تصویر می‌کشد. فیلیپ کری، پسربچه‌ای حساس و یتیم با معلولیتی مادرزادی در پای خود است که جای خالی عشق و حمایت را به شدت در زندگی‌اش احساس می‌کند.

عصر بی‌گناهی اثر ادیت وارتون

«عصر بی‌گناهی»، برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر در سال ۱۹۲۱، داستان حیرت‌انگیز درباره‌ی آرزوها و خیانت‌ها در دوران طلایی و پرزرق و برق نیویورک است و زمانی را به تصویر می‌کشد که مردم جامعه از “رسوایی”، بیشتر از “بیماری کشنده”، می‌ترسیدند.

اولیس اثر جیمز جویس

تمام وقایع رمان اولیس در یک روز رخ می‌دهند. اشارات تلمیحی و بینامتنیتی، نزدیکی فرم و محتوا و ساختار پیچیده‌ی روایی از مشخصه‌های بارز ارزشِ ادبی این اثر می‌باشد. اولیس در فهرست صد رمان برتر به انتخاب کتابخانه‌ی مدرن نیز قرار دارد.

بابیت اثر سینکلر لوئیس

جورج بابیت در شهر کوچکی به‌نام زینث، زندگی کاملی دارد: شغلی موفق، همسری دلسوز و مهربان، سه فرزند و خانه‌ای بسیار مدرن و راحت. اما او که احساس نارضایتی و تنهایی می‌کند، انفعال، مصرف‌گرایی و حریص بودن جامعه‌ی محافظه‌کار و بی‌ریشه‌ی طبقه‌ی متوسط را زیر سوال می‌برد.

گذری به هند اثر ای. ام. فورستر

رمان به رابطه‌ی انگلیسی‌ها و هندی‌ها و نیز تلقی دو فرهنگ از جهان و انسان می‌پردازد. ادوارد مورگان فوستر برای این کتاب برنده‌ی چند جایزه شده‌است. «گذری به هند» علاوه بر فهرست ۱۰۰ کتاب برتر گاردین در فهرست صد رمان برتر به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد.

آقایان موی طلایی را ترجیح می‌دهند اثر آنیتا لوث

نمی‌توان از تأثیر ماندگار این کتاب ۱۵۰ صفحه‌ای در تعریف عصر جاز و توصیف اویل دهه‌ی ۱۹۲۰ آمریکا، غافل شد. از رمان «آقایان موی طلایی را ترجیح می‌دهند» سریالی با همین نام نیز ساخته و در آمریکا پخش شده است.

خانم دالاوی

خانم دالاوی

نویسنده: ویرجینیا وولف

مترجم: خجسته کیهان

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

وولف این کتاب را به شیوه‌ی سیال ذهن نوشته و پیوسته بین زمان حال و گذشته‌ی شخصیت‌ها در حرکت است. داستان از زبان کلاریسا دالاوی، روایت می‌شود و خواننده احساس می‌کند پابه‌پای راوی در خیابان‌های لندن گام برمی‌دارد. «خانم دالاوی» در فهرست صد رمان برتر به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد.

 در یادداشت «در دوران افسردگی چه کتاب‌هایی بخوانیم؟» هم این کتاب را معرفی کرده‌ایم.

لولی ویلوز اثر سیلیوا وارنر

لولی ویلوز زنی بیست و چند ساله از طبقه‌ی متوسط انگلیسی است که بعد از فوت پدرش، تبدیل به دختری مجرد و معمولی می‌شود و با برادرش در لندن زندگی می‌کند. او برای به‌دست‌آوردن آزادی‌های فردی به روستای گریت موب می‌گریزد و تبدیل به جادوگری می‌شود که با شیطان در ارتباط است.

خورشید همچنان می‌دمد

خورشید همچنان می‌دمد

نویسنده: ارنست همینگوی

مترجم: احسان لامع

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان درباره‌ی مسافرت گروهی آمریکایی و انگلیسی مقیم فرانسه به اسپانیا برای تماشای فستیوال گاوبازی پامپلونا است. «خورشید همچنان می‌دمد» در فهرست صد رمان برتر به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد.

شاهین مالت اثر داشیل همت

داستان این رمان جنایی در ابتدا به‌صورت مجموعه‌ای سریالی در مجله‌ی بلک مسک به چاپ رسید. سم اسپید توسط زنی آراسته به‌نام خانم واندرلی استخدام شده تا خواهر گمشده‌اش را که به همراه پسری به نام فلوید ترسبی فرار کرده، پیدا کند. اما رازی در مورد خانم واندرلی برملا می‌شود که همه چیز را تغییر می‌دهد.

گور به گور

گور به گور

نویسنده: ویلیام فاکنر

مترجم: نجف دریابندری

آوانامه

اطلاعات بیشتر و خرید

«گور به گور» داستان خانواده‌ای شش نفره را به شیوه‌ی سیال ذهن روایت می‌کند. خانواده‌ای که به علت وصیت مادر برای دفن او در زادگاهش، مجبور به مهاجرت می‌شوند و در این سفر اتفاقاتی برایشان می‌افتد.

دنیای قشنگ نو اثر آلدوس هاکسلی

«دنیای قشنگ نو» یک رمان علمی‌ـ‌تخیلی محسوب می‌شود که دنیا را در ۶۰۰ سال آینده به تصویر کشیده است.

مزرعه سرد و آرام‌بخش اثر استلا گیبونز

استلا گیبونز در هر چیزی سرک می‌کشد و به قهرمان زن خود به نام فلورا، که بیش از ظاهرسازی و فریب به بهداشت اولیه علاقه دارد، خیره شده ‌است. این کتاب تاکنون به فارسی ترجمه نشده است.

۱۹۱۹ اثر جان دو پاسوس

موضوع اصلی این رمان برتر جهان جنگ جهانی دوم است و جان دو پاسوس با به کار گرفتن دوربین عکاسی، شرح‌حال‌ها، اخبار، و بخش‌های روانی تصویر بی‌همتایی از جنون جنگ در آمریکا و ویرانی جنگ در اروپا ترسیم کرده است.

مدار رأس‌السرطان اثر هنری میلر

داستان این رمان برتر جهان به انتخاب مجله ی گاردین که در پاریس دهه‌ی ۱۹۳۰ می‌گذرد، به نویسنده‌ای آمریکایی می‌پردازد که زندگی عجیب و غریبی در میان تن‌فروشان و هنرمندان دارد. «مدار رأس‌السرطان» علاوه بر فهرست مجله‌ی گاردین در فهرست صد رمان برتر جهان به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد.

قاشق اثر اِوِلین وو

آرتور اِوِلین سنت جان وو، ازجمله نویسندگان مشهور انگلیسی است. او در سال ۱۹۰۳ متولد شد و در سال ۱۹۶۶ درگذشت. وو چندین رمان، زندگی‌نامه و سفرنامه را در پرونده‌ی کاری خود دارد. قاشق در سال ۱۹۳۸ منتشر شد که طنز آن قابل توجه و به یادماندنی است.

مرفی اثر ساموئل بکت

اولین رمان انتشار یافته از ساموئل بکت، در لندن و دوبلین و در زمان اولین دهه‌های شکل‌گیری جمهوری ایرلند می‌گذرد. شخصیت اصلی داستان، مرفی، عاشقانه دختری به نام سلیا را دوست دارد ولی اگر می‌خواهد که دختر مورد علاقه‌اش از ایرلند به او بپیوندد، ابتدا باید زندگی خود را در لندن شکل دهد. بکت با طنزی قوی، برنامه‌ها و تمهیدات مرفی برای افزایش درآمد ناچیز و اوقات فراغت محدودش را توصیف می‌کند.

خواب گران اثر ریموند چندلر

کشمکش‌ها در آغاز این رمان برتر جهان بین کارآگاه خصوصی فیلیپ مار لو، با لباس آبی و پیراهن آبی تیره و دوشیزه کارمن اشتِن وود با آن “دندان‌های کوچک درنده‌اش” و مژه‌هایش که مانند پرده تئاتر بالا و پایین می‌روند، طرح را برای داستان زنان و مردان بد آماده می‌کند. «خواب گران» در فهرست صد رمان برتر به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد.

مهمانی برگزار شده اثر هنری گرین

«مهمانی برگزار شده» در آستانه‌ی جنگ جهانی دوم منتشر شده و نشان‌دهنده‌ی تصاویر و تجربه‌های آن سال‌های لندن است. چند جوان ثروتمند، در تعطیلات زمستانی به سفر می‌روند اما قطارشان به تأخیر می‌افتد. آن‌ها انتظار چهار ساعته‌ی خود را در هتلِ راه‌آهنِ لندن می‌گذرانند.

دو پرنده در شنا اثر فلن اوبراین

این رمان ترکیبی از تخیل و زندگی‌نامه‌ است که با بازگو کردن زندگی دانش‌آموزی ارائه می‌شود. «دو پرنده در شنا» در فهرست صد رمان برتر به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد.

خوشه‌ های خشم

خوشه‌ های خشم

نویسنده: جان اشتاین‌بک

مترجم: عبدالحسین شریفیان

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر، کتابی است که میلیون‌ها خواننده را شوکه و گاهی اوقات خشمگین کرد. شرح حال خانواده‌ای کشاورز که بر اثر هجوم سایر کشاورزان خرده‌پا و کارگران کشاورزی، زمین‌های خود را در اوکلاهما رها می‌کنند و چون تمامی امید و آرزویشان را از ماندن در آن‌جا برباد رفته می‌بینند، به سرزمین افسانه‌ای کالیفرنیا روی می‌آورند. «خوشه‌های خشم» در فهرست صد رمان برتر به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد.

لذتِ صبح‌گاهی اثر پی. جی. وودهاوس

پی. جی. وودهاوس از نویسندگان مشهور انگلستان است که با آن‌که متولد انگلستان بود، اما بیش‌تر عمر خود را در ایالات متحده‌ی آمریکا گذراند. او را یکی از بزرگ‌ترین طنزپردازان قرن بیستم میلادی می‌دانند. «لذت صبح‌گاهی» بهترین اثر اوست که اولین بار در سال ۱۹۴۶ منتشر شد.

تمام مردان شاه اثر رابرت پن واررن

جک بوردن، یک خبرنگار سیاسی است که آمده تا به‌عنوان دست راست فرمانده استارک (یکی از سیاستمداران جنوب آمریکا در دهه‌ی ۱۹۳۰ میلادی) کار کند. «تمام مردان شاه» در فهرست صد رمان برتر به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد.

زیر کوه آتش‌فشان اثر مالکولم لاوری

این کتاب ماجرای کنسول انگلیس را در مکزیک سال ۱۹۳۸ نقل می‌کند و با تاکید بر جنبه‌های مذهبی و اخلاقی، از رستگاری آدمی در دنیای امروز سخن می‌گوید.

گرمای روز اثر الیزابت باون

ایرلند از لحاظ وسعت، کشوری نسبتاً کوچک محسوب می‌شود اما نویسندگانش آثاری چنان ارزشمند را به ادبیات جهان هدیه کرده‌اند که هنوز پس از گذشت سال‌ها جایگزینی ندارند. «گرمای روز» الیزابت باون یکی از این آثار است.

‌‌

۱۹۸۴

۱۹۸۴

نویسنده: جورج اورول

مترجم: کاوه میرعباسی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

وینستون، قهرمان داستان، سعی می‌کند در برابر دنیایی خاکستری که هر حرکتی را تماشا می‌کند، مقاومت کند. همه‌ی رفتارها زیر نظر است حتی صفحه‌ی تلویزیونی که در خانه‌هاست هر لحظه رفتارها را ضبط می‎کند و سراسر شهر پر است از عکس برادر بزرگ که باید همه به او احترام بگذارند. رمان «۱۹۸۴» علاوه بر فهرست مجله‌ی گاردین در فهرست ۱۰۰ کتاب برتر به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد.

پایان رابطه اثر گراهام گرین

در توضیح پشت جلد کتاب آمده است: «پایان رابطه را یک رمان‌نویس روایت می‌کند، اما این نه رمانی درباره‌ی نوشتن، که داستان تلاقی عشق و ایمان است. در پس‌زمینه‌ی ذهنی رمان حضور مرد زیرزمینی داستایفسکی احساس می‌شود که تلخ‌کامی و انزجار خود از انسان و جهان را به زبانی فصیح و سلیس بیان می‌کند. گراهام گرین خود را متعلق به دنیای انسان‌های خشمگین می‌داند. متعلق به سنت نوشته‌های دینی دانته که به دلیل نفرتش خوب عشق می‌ورزید. پایان رابطه نیز داستان عشقی بیمارگونه و نفرتی بیمارگونه است.»

ناطور دشت (ناتور دشت)

ناطور دشت (ناتور دشت)

نویسنده: جی. دی. سلینجر

مترجم: آراز بارسقیان

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

تنها یک جمله است که ضمیر آن اول شخص مفرد است، برای هولدن کالفیلدِ سالینجر، تا به خود و جوانی پوچ‌گرای درون خود، در حالی که پوزخند می‌زد و می‌خواهد داستان زندگی او را بدانید، می‌گوید: “و همه چیز از آن چرندیات دیوید کاپرفیلد”. «ناتور دشت»، رمان مبهمی است که علاوه بر فهرست مجله‌ی گاردین در فهرست صد رمان برتر به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد.

ماجراهای اوگی مارچ اثر سال بلو

اوگی پسری یهودی‌ـ‌آمریکایی است که در جوانی به سفرهای زیادی می‌رود و شغل‌ها، روابط عاشقانه و خصوصیات شخصیتی متفاوتی را تجربه می‌کند. «ماجراهای اوگی مارچ» در فهرست صد رمان برتر به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد.

سالار مگس‌ها اثر ویلیام گولدینگ

هواپیمای حامل بچه‌های یک مدرسه در نزدیکی جزیره‌ای متروکه سقوط می‌کند و آن‌ها بدون سرپرست موظف به اداره‌ی خودشان می‌شوند. این کتاب ویلیام گلدینگ، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات، علاوه بر فهرست مجله‌ی گاردین در فهرست ۱۰۰ کتاب برتر جهان به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد.

لولیتا اثر ولادیمیر ناباکوف

«هامبرتِ سن»، استاد سی و هفت ساله‌ی ادبیات، عاشق «دُلورس هِیزِ» دوازده ساله شده است. دختری که هامبرت او را لولیتا خطاب می‌کند و برایش یادداشت می‌نویسد. «لولیتا»ی ناباکوف نیز علاوه بر فهرست مجله‌ی گاردین در فهرست ۱۰۰  کتاب برتر جهان به انتخاب مجله‌ی تایم قرار دارد.

در جاده (روایت جاودان سلطان نویسندگان نسلِ بیت)

در جاده (روایت جاودان سلطان نویسندگان نسلِ بیت)

نویسنده: جک کرواک

مترجم: یاشین آزاد‌بیگی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

«در جاده» داستان سفرِ سالواتوره پارادایز (سَل، سَلی) است. نویسنده‌ای که پس از جدایی از همسرش، بر آن می‌شود تا دلش را به دست جاده‌های آمریکا بسپارد و معنا و مفهومی برای زندگی پوچ خویش بیابد. کرواک زندگی کوتاه اما سرشاری داشت و زمانی که تنها چهل‌وهفت‌سال داشت از دنیا رفت. این اثر او علاوه بر فهرست مجله‌ی گاردین در فهرست صد رمان برتر به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد.

آقای وُس اثر پاتریک وایت

پاتریک وایت اولین نویسنده‌ی استرالیایی است که توانست نوبل ادبیات ۱۹۷۳ را به خاطر روایت‌های حماسی و روانشناسانه‌اش از آن خود کند. اولین موفقیت چشمگیر وایت در استرالیا با این رمان بود که در همان سال انتشارش توانست جایزه‌ی ادبی مایلز فرانکلین را از آن او کند. «آقای وُس» بر اساس زندگی کاشف و طبیعی‌دان پروسی به نام لودویگ لایشهارت در قرن نوزدهم میلادی نگاشته شده که در سفری در بیابان‌های استرالیا ناپدید می‌شود. سفری مکاشفه‌آمیز در روح و ذهن.

کشتن مرغ مینا اثر هارپر لی

وکیلِ سفیدپوستی دفاع از جوانِ سیاه‌پوستی را که به اتهام ناروایِ تجاوز به یک دخترِ سفیدپوست در شهرِ کوچک «میکوم» محاکمه می‌شود، به‌عهده می‌گیرد. مردم این شهر در رمان، مردمی خودپسند و نژادپرست معرفی شده‌اند. «کشتن مرغ مینا» به‌عنوان کتاب درسی در مدارس آمریکا تدریس می‌شود و علاوه بر فهرست مجله‌ی گاردین در فهرست صد رمان برتر جهان به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد.

بهار زندگی دوشیزه جین برودی اثر موریل اسپارک

معروف‌ترین رمان میوریل اسپارک «بهار زندگی دوشیزه جین برودی» است که براساس آن سریال و فیلم سینمایی ساخته شده و علاوه بر فهرست مجله‌ی گاردین در فهرست صد رمان برتر جهان به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد. رمان، سرگذشت تراژیک و پوچ شش شاگرد مدرسه‌ای را در ادینبورو، تحت سرپرستی دوشیزه جین برودی روایت می‌کند.

تبصره ۲۲

تبصره ۲۲

نویسنده: جوزف هلر

مترجم: احسان نوروزی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

«تبصره ۲۲» نام قانونی در کتاب جوزف هلر است که می‌گوید: اگر کسی با میل خود در ماموریت‌های مرگبار جنگی شرکت کند، دیوانه است، پس می‌تواند تقاضای معاف شدن بدهد! اثری ضد جنگ که تاکنون، بیش از ده میلیون نسخه از آن فروش رفته است. در فهرست‌های صدتایی از رمان‌های برجسته‌ی قرن بیستم همواره جایگاهی ثابت دارد و هیچ دوره‌ی دانشگاهی درباره‌ی ادبیات مدرن آمریکا، بدون اشاره به شاهکار هلر تکمیل نمی‌شود. طی این سال‌ها بحث‌های اخلاقی، فلسفی و انتقادی فراوانی حول مضمون رمان شکل گرفته و بسیاری منتقدان آن را فراتر از اثری ضدجنگ، استعاره‌ای از جهان مدرن و روابط حاکم بر آن خوانده‌اند.

دفتر یادداشت طلایی اثر دوریس لسینگ

لسینگ، نویسنده‌ی انگلیسی زبان و برنده‌ی جایزه نوبل ادبیات، در کرمانشاه ایران متولد شده بود. پدر او افسر ارتش بریتانیا بوده و در زمان تولد این نویسنده در ۲۲ اکتبر ۱۹۱۹ میلادی در کرمانشاه خدمت می‌کرده است. او سال ۲۰۱۳ و در سن ۹۴ سالگی درگذشت. کتاب دفتر یادداشت طلایی، برای اولین بار در سال ۱۹۶۲ به چاپ رسید. این کتاب علاوه بر فهرست مجله‌ی گاردین در فهرست ۱۰۰  کتاب برتر جهان به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد.

یک پرتقال کوکی

یک پرتقال کوکی

نویسنده: استنلی کوبریک

مترجم: محمدمهدی فیاضی‌کیا

انتشارات افراز

اطلاعات بیشتر و خرید

«پرتقال کوکی» درباره‌ی حجم وحشتناکی از خشونت است که در آینده‌ای نامعلوم گریبان‌گیر جوامع می‌شود. جوانان از تنفر برای درمان خوی وحشی خود استفاده می‌کنند، هتک ناموس و قتل انجام می‌دهند. این رمان شاهکاری از به تصویر کشیدن بدترین کابوسی است که ممکن است هر انسانی داشته باشد. کتاب آنتونی برجس در فهرست ۱۰۰ کتاب  برتر جهان به انتخاب مجله‌ی تایم نیز علاوه بر مجله‌ی گاردین قرار دارد. بر اساس این داستان، استنلی کوبریک فیلمنامه‌ای نوشته است.

یک مرد مجرد اثر کریستوفر آیشروود

«یک مرد مجرد» داستان زندگی جرج فالکونر، مردی میان‌سال و استاد زبان انگلیسی دانشگاه است که در لوس‌آنجلس زندگی می‌کند. جرج در رویا با جسد معشوق دیرین خود جیم، در صحنه‌ی تصادفی که جانِ او را هشت ماه پیش گرفت، مواجه می‌شود. داستان دائم به گذشته و جریان آشنایی و زندگی مشترک جرج و جیم برمی‌گردد. فشارهای ذهنی جرج به سمتی می‌رود که او تصمیم به خودکشی در آن شب را در ذهن می‌پروراند. کریستوفر آیشروود «یک مرد مجرد» را در سال ۱۹۶۴ منتشر کرد که بر اساس آن فیلمی به همین نام با کارگردانی تام فورد ساخت شده‌است.

در کمال خونسردی اثر ترومن کاپوت

۱۵ نوامبر ۱۹۵۹ و در محله‌ی کوچک هالکوم واقع در کانزاس، چهار عضو خانواده‌ی کلاتر با شلیک‌های شات‌گانی که در فاصله‌ی چند اینچی از صورتشان قرار گرفته بود، به شکل وحشیانه‌ای به قتل می‌رسند. پس از قتل، انگیزه‌ی آشکاری برای این جنایت وجود نداشت و پلیس به نتیجه‌ای نرسید. ترومن کاپوت، حقایق را با مهارت‌های داستان‌سرایی درهم می‌آمیزد و با بازسازی قتل، بازپرسی‌ها و تحقیقاتی که به گرفتن و محاکمه‌ی قاتلین منجر شد، موفق به خلق تعلیقی حیرت‌آور می‌شود.

حباب شیشه اثر سیلویا پلات

«حباب شیشه»، تنها رمانی است که نویسنده و شاعر آمریکایی، سیلویا پلات، نوشته است. این رمان که به نوعی، زندگی‌نامه‌ی اوست، اولین بار در سال ۱۹۶۳ با نام مستعار «ویکتوریا لوکاس» به انتشار رسید. استر گرینوود، خانمی باهوش و زیبا است که به تدریج با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. سیلویا پلات در این شاهکار تحسین شده و جاودان، با چنان ظرافتی مخاطب را به دنیای ذهنی در حال نابودی استر می‌برد که جنون و دیوانگی این شخصیت، کاملاً ملموس و حتی منطقی و عقلانی جلوه می‌کند.

شکایت پورتنی اثر فیلیپ راث

«شکایت پورتنی»، مونولوگ یک یهودی آمریکایی است که پیوند بین رابطه‌ی جنسی و احساس گناه را بازمی‌نماید. این کتاب در فهرست صد رمان برتر به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد.

خانم پالفری در کلارمونت اثر الیزابت تیلور

این کتاب در لیست ۱۰۰ کتاب برتر گاردین قرار دارد. الیزابت تیلور سالمندی و موضوعات پیرامون آن را دستمایه‌ی شاهکار خود «خانم پالفری در کلارمونت» قرار داده است.

فرار کن خرگوش اثر جان آپدایک

جان آپدایک در «فرار کن خرگوش» به مضمون رنج‌کشیدن و تنها ماندن شخصیت اصلی‌اش در برابر ارزش‌های زندگی عامه می‌پردازد. این کتاب در فهرست صد رمان برتر به انتخاب مجله‌ی تایم نیز قرار دارد.

سرود سلیمان اثر تونی موریسون

مردی عجیب و غریب در تلاشی بیهوده برای عملی کردن رؤیای پرواز، خود را از پشت‌بام خانه به پایین پرتاب کرده و جانش را از دست می‌دهد. «سرود سلیمان» داستان زندگی سیاه‌پوستی آمریکایی به نام میکن میلک است که کمی بعد از وقوع این حادثه در همسایگی‌شان، به دنیا آمده و مانند آن مرد، باقی عمرش را صرف پرواز و صعود به شرایطی بهتر می‌کند.

خم رودخانه اثر وی. اس. نیپال

داستان به دوران پس از استقلال کشوری بی‌نام و نشان می‌پردازد. مردی هندی به نام سلیم، مغازه‌ای در شهری کوچک دارد و زندگی‌اش، به تغییرات اجتماعی سریع و مداوم آفریقا گره خورده است. او به قلب آمریکا سفر می‌کند تا بفهمد دنیا، چه‌جور جایی است.

بچه‌های نیمه‌شب

«بچه‌های نیمه‌شب» داستانی از حوادث قبل و بعد استقلال هند است، که در نیمه‌شبِ ۱۵ اوت ۱۹۴۷ اتفاق می‌افتد. این کتاب در فهرست ۱۰۰ کتاب  برتر به انتخاب گاردین قرار دارد.

خانه‌داری اثر مریلین رابینسون

داستان دو خواهر یتیم، روت و لوسیل است که خاله‌شان، زنی عجیب و غریب و افسرده، برای نگهداری از آن‌ها به خانه‌ی مادری می‌آید. داستان حول روابط مادران و دخترها می‌چرخد و از زبان اول شخص (روت) بیان می‌شود.

پول اثر مارتین آمیس

قهرمان این کتاب، جان سلف، علاقه‌ی شدیدی به محصولات مبتذل، مواد و غذاهای آماده دارد. او فکر می‌کند که بر روی همه چیز کنترل و احاطه دارد: بر زندگی‌اش، عشق، حرفه و… ولی درواقع یک قربانی است و حس تنفر از خودش به شکلی کاملاً وسواسی تکرار می‌شود. سلف به دنبال ساختن اولین فیلم خود به نام «پول خوب» راهی سفر می‌شود اما بعداً آن را تبدیل به «پول بد» می‌کند. زیرا در طول این ماجراجویی‌ها در دام بحران‌های پیچیده‌ی اقتصادی گرفتار می‌شود.

هنرمند دنیای شناور اثر کازوئو ایشی‌گورو

سال ۱۹۴۸ است. ژاپن پس از فاجعه‌ی جنگ جهانی دوم شهرهایش را بازسازی می‌کند. نقاش مشهور، ماسوجی اونو اغلب روزهایش را صرف رسیدگی به باغ، تعمیرات خانه و هم صحبتی با دو دختر و نوه‌اش می‌کند. او هر بار که خاطرات گذشته‌اش را از سر می‌گذراند، جنگ بر آرامش زندگی‌اش سایه‌ای شوم می‌اندازد.

آغاز بهار اثر پنه‌لوپه فیتزجرالد

پنه‌لوپه فیتزجرالد شاعر و رمان‌نویس اهل بریتانیا بود. او در سال ۱۹۷۹ برای رمان دور از ساحل برنده‌ی جایزه ادبی من‌بوکر شد. در سال ۲۰۰۸ تایمز نام فیتزجرالد را در بین ۵۰ نویسنده‌ی برتر بریتانیایی (از سال ۱۹۴۵ به این سو) قرار داد.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «بهترین کتاب‌های ادبیات آمریکا» را هم بخوانید.

درس‌های مهم اثر آن تایلر

آن تایلر سال ۱۹۴۱ در مینیاپولیس، مینه‌سوتا به دنیا آمد. در ۱۶ سالگی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد، به دانشگاه دوک رفت و آن‌جا به آموختن روش‌های نویسندگی خلاق پرداخت. در سال ۱۹۶۳ با نویسنده و روان‌پزشک ایرانی سیدمحمدتقی مدرسی ازدواج کرد. مدرسی در آمریکا مشغول تحصیل بود. آن‌ها در دانشگاه دوک با هم آشنا شدند و علاقه به ادبیات سبب شد که بیش‌تر به یکدیگر نزدیک شوند. از آن تایلر کتاب‌های «وقتی که بزرگ بودیم»، «حفره‌ای تا آمریکا» و «مرگ مورگان» توسط کیهان بهمنی و کتاب «نقب زدن به آمریکا» توسط گلی امامی به فارسی ترجمه شده؛ اما «درس‌های مهم» تا کنون ترجمه نشده است.

جود گمنام

جود گمنام

نویسنده: تامس هاردی

مترجم: ابراهیم یونسی

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

جود فاولی، معلم مدرسه‌ی روستای مری‌گرین به شهر کرایست مینستر می‌رود تا درسش را ادامه دهد. کرایست‌ مینستر شهری است دانشگاهی و خیال‌انگیز اما چیزی که جود را از درس منحرف می‌کند کشف زنان و لذت ناشی از همدمی با آن‌هاست،

این رمان یکی از ۱۰۰ کتاب برتر جهان به انتخاب مجله گاردین  است که آن را نشر نو به فارسی منتشر کرده است.

‌‌

در میان زنان اثر جان مک‌گاهرن

مک گاهرن در لیتریم واقع در غرب ایرلند متولد شد. او در دانشگاه دوبلین زبان انگلیسی خواند، بعد در مدرسه‌ی ملی دوبلین معلم شد. پس از نوشتن کتاب «پادگان» از شورای هنر بورسیه دریافت کرد. اما کتاب «تاریکی»‌اش از سوی هیأت نظارت کتاب ایرلند، ممنوع چاپ شد، به این ترتیب حق تدریس نیز از او گرفته شد. مک گاهرن در شاهکارش با عنوان «در میان زنان»، زندگی‌هایی را نشان می‌دهد که افراد در آن‌ها با اصول خودشان زنده می‌مانند و خود را متکی به محیط و خانواده نمی‌کنند.

دنیای زیرزمینی اثر دان دلیلو

دان دلیلو نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس اهل ایالات متحده‌ی آمریکا است. در نوجوانی علاقه‌ی چندانی به نوشتن نداشت. تابستان‌ها به‌عنوان پارکبان، کار می‌کرد. پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه فوردهام در برونکس با مدرک لیسانس در رشته‌ی هنرهای ارتباطی، آگهی‌نویس شد. او بارها شغل خود را رها کرد و سرانجام نویسنده شد. نخستین مجموعه‌ی داستان کوتاهش در سال ۱۹۶۰ منتشر شد و از آن پس تاکنون تقریباً بیست مجموعه داستان کوتاه و شانزده رمان منتشر کرده‌ است. او توانسته بیست و پنج جایزه‌ی معتبر جهانی را از آن خود کند. «برفک» نیز از جمله آثار دیگر دان دلیلو است و در فهرست ۱۰۰ رمان برتر جهان به انتخاب مجله تایم قرار دارد و حالا این رمانش هم در فهرست ۱۰۰ کتاب برتر گاردین قرار دارد.

رسوایی اثر جی. ام. کوئتزی

«رسوایی» داستانِ استاد مسن ادبیات زبان انگلیسی در کیپ تاون آفریقای جنوبی است که یکی از دانشجویانش را فریب می‌دهد و با او ارتباط برقرار می‌کند. او همه چیزش را می‌بازد و کارش به رسوایی کشیده می‌شود.

تاریخچه‌ی کِلی گنگ اثر پیتر کری

پیتر کری نویسنده و رمان‌نویس اهل استرالیا است. او دو بار در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۱ برنده‌ی جایزه‌ی ادبی من‌بوکر شده ‌است و کتابش در فهرست ۱۰۰ کتاب برتر گاردین قرار گرفته است.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «۱۰۰ کتاب برتر جهان به انتخاب مجله تایم» را هم بخوانید.

162,811 بازدید

Avatar

احمد راهداری


اشتراک گذاری یادداشت
5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
16 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه